חיפוש

האם למחבת ברזל יצוק יש ציפוי

כלי מטבח יצוקים ממתכת היו בשימוש בני אדם מזה אלפי שנים.

מדובר על שיטת ייצור עתיקת יומין, המשמשת את האדם מזה אלפי שנים.

אבל כיום, בניגוד לימים עברו, קיימות טכנולוגיות חדשות רבות, המאפשרות ליצור כלים איכותיים יותר, עם תוספת אלמנטים שונים, שמשדרגים את המוצר ואת חווית השימוש.

 

למה כולם רוצים מחבת ברזל יצוק?

מחבת ברזל יצוק היא אחת הפנטזיות של כל חובב מטבחים. למעשה מדובר על מוצר איכותי מאוד, שאפשר למצוא במחירים נגישים, אם כי טווח המחירים רחב ולכן אפשר למצוא גם מוצרים יקרים מאוד.

בכל מקרה, מדובר על מוצר חובה עבור כל מי שרואה בעצמו בשלן איכותי, בגלל שורה של יתרונות:

  1. עמידות – כלי בישול מברזל יצוק כמעט אינו ניתן להשמדה. משום כך ניתן להעביר אותו מדור לדור ואפשר למצוא כלים עתיקים מברזל יצוק, שעדיין נמצאים בשימוש.
  2. אגירת חום – מחבת ברזל יצוק אוגרת חום רב מאוד ללא בעיה בגלל מסת הברזל הגבוהה יחסית. החום הרב נשמר זמן רב בגוף המחבת ומאפשר שמירה על חום המזון, גם בלי מקור אנרגיה זמין.
  3. פיזור חום אחיד – ברזל הוא מוליך מצויין של חום ולכן, מחבת ברזל יצוק, אשר מיוצרת באיכות טובה, מעניקה לתהליך הבישול יתרונות רבים, ביניהם פיזור אחיד של החום.
  4. ניתן להשתמש במחבת ברזל יצוק על הכיריים, או בתנור ואפילו על אש גלויה.
  5. כלים מברזל יצוק שיש להם גם מכסה ברזל יצוק, מעניקים לתבשיל איכות של אפייה בתנור – גם אם התבשלו על הכיריים.

 

ציפוי למחבת ברזל יצוק

כלים רבים מברזל יצוק מצופים בשכבת אמייל, אשר התפקיד שלה הוא בעיקר דקורטיבי. יחד עם זאת רבים מעדיפים דווקא את המראה הטבעי והנקי של ברזל יצוק, בלי האמייל, אשר בכל מקרה נוטה להתקלף אחר זמן מה ואף עשוי להיפגע בעקבות חבלה.

לעומת זאת, מחבת ברזל יצוק, כמו גם כלים אחרים מברזל יצוק, מיוצרת ללא ציפוי נון סטיק, בניגוד לכלי בישול ממתכות אחרות, שכן אחת התכונות של החומר היא הציפוי שנוצר באופן טבעי על גבי הברזל, אשר אינו מאפשר הידבקות של המזון אל משטח הצלייה של המחבת.

היתרון הוא עצום, שכן כלים מצופים בשכבת טפלון, או חומרים אחרים שתפקידם למנוע הידבקות מזון אל משטחי צלייה, מתחילים להתקלף בסופו של דבר, כאשר החומר הרעיל מופרד אל המזון.

כלים מברזל יצוק עובדים מצויין גם ללא שכבת חומר כימי שכן החומר הטבעי אינו מאפשר הידבקות.

משום כך, כלי בישול מיציקת ברזל הם המתאימים ביותר לצלייה של סטייקים ביתיים משובחים ואף להכנת תבשילי קדרה, הדורשים בישול ארוך בחום נמוך.

לסיכום, מחבת ברזל יצוק היא כלי בישול חובה בכל מטבח ויש לכך סיבות טובות, אשר גם היעדר הצורך בציפוי מחבת כזה היא אחת מהן.

 

מאכל

באותו נושא