חיפוש

לא עוצר לרגע – האם מחירי הדלק יפסיקו לעלות? 

כל מי שעושה שימוש ברכב פרטי, כלומר רוב התושבים הבוגרים בישראל, ודאי מודע לעלייה במחירי הדלק. ההוצאה הכבדה על נסיעות ברכב משפיעה על התקציב המשפחתי של בתי אב רבים ומקשה עליהם בשמירה על איזון ההוצאות, הקשוח ממילא. האם יש מקום לתקווה? האם מחירי הדלק עשויים להפסיק לעלות?  

אם אתם לא חיים במערה, אתם כנראה יודעים שהדלק בישראל יקר. למי מאיתנו שלא התמזל מזלו להתנייד ברכב חברה עם דלקן שכולל כיסוי של הוצאות הנסיעה, ולחילופין עם רכב חשמלי לחלוטין, נסיעות ברכב הפרטי הפכו לתענוג יקר ומפוקפק שכולל הוצאה חודשית כבדה על דלק, הוצאה שעלולה להפוך אפילו את הנסיעה לעבודה ללא משתלמת, שלא לדבר על נסיעות לקניות, סידורים ובילויים. האם יש סיבה לאופטימיות בכל הנוגע למחירי הדלק?

 

ממה מורכב מחיר הדלק?

על מנת להבין את הסיבות לעליית המחירים, חשוב להבין ממה מורכב מחיר הדלק אותו אנו משלמים בתחנה. מחיר הדלק מורכב מכמה גורמים עיקריים. ראשית, ישנו המחיר הבסיסי של החומר הגלם ממנו מורכב הדלק, כלומר נפט. לכך יש להוסיף את המיסוי שמדינת ישראל מוסיפה – כבכול הסחורות יש להוסיף למחיר זה את המע"מ, ובנוסף את מס הבלו, שהוא מס ייחודי לדלק.

שילוב השניים מהווה כמחצית מעלות הדלק אותו אנחנו משלמים לליטר. לכל זאת יש להוסיף את ההוצאות של חברות הדלק המפעילות את התחנות, שעל פי רוב יתגלגלו אל הצרכן ויוסיפו לעלות.

 

מה גורם למחירי הדלק לעלות?

על מנת למנוע ירידות חדות במחירי הנפט, שומרות מדינות אלה על איזון בכמות הנפט המופק ומיוצא לשוק. בנוסף, במידה ומוטלת סנקציה עולמית על מסחר עם אחת ממדינות אלה, כפי שקרה למשל בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, עלולים מחירי הדלק לעלות בחדות, כפי שאכן קרה. גורמים נוספים קשורים למיסוי על הדלק, הן המע"מ והן מס הבלו, שגובהם משתנה מעת לעת בהתאם למצב הכלכלי והפוליטי במדינה.

 

מה עשוי לגרום למחירי הדלק לרדת?

גם אם נדמה לנו שהדלק רק מתייקר, הרי בפועל במקרים מסוימים מחירו גם יורד. למשל, במקרים של הפחתה במס הבלו או המע"מ, המתרחשים לעתים. בנוסף, כפי שצוין, אחד הגורמים העלולים להוביל לעלייה במחירי הדלק הוא הטלת סנקציה על מדינה שהיא מרשימת המדינות השולטות בשוק הנפט. לפיכך, כאשר חדלה הסיבה להטלת הסנקציה, מחיר הדלק יכול בהחלט לרדת מעט.

 

עד שמחיר הדלק ירד, איך אפשר לצמצם את הוצאות הנסיעה שלנו?

ראשית, חשוב לבחון את הרגלי הנסיעה שלכם. יכול להיות שחלק מהנסיעות הקצרות שאתם עושים ברכב, תוכלו להחליף בקלות בהליכה או בנסיעת אוטובוס, מה שיחסוך לכם כסף רב במצטבר.

שנית, חשוב לעקוב אחרי מבצעים בתחנות הדלק השונות ואחרי ההטבות שניתן לקבל דרך כרטיסי אשראי או חברות בארגונים כאלה ואחרים. מעבר לכך, חשוב לבדוק את יחס הדלק לקילומטר של הרכב שלכם, על מנת לוודא שלא חל לאחרונה שינוי הדורש בירור במוסך.

מחירי הדלק

באותו נושא