חיפוש

הפרעה נפשית – נולדים איתה?

ככל שעוברות השנים הנושא של הפרעות נפשיות מכל הסוגים הולך ונהיה מדובר יותר ויותר. למשל, בעבר אנשים שסבלו מדיכאון היו צריכים להתמודד לא רק עם הדיכאון עצמו, אלא גם עם ההסתרה של העניין ועם הבושה. היום, לעומת זאת, זה כבר לא כך. היום זה כבר ברור לעוד ועוד אנשים באוכלוסייה שהפרעות נפשות הן כמו הרבה מחלות מסוגים אחרים, רק שההבדל הוא שמחלה פיזית אפשר לראות ואילו מחלה נפשית לא בדיוק. כתוצאה מכך שהיום השיח סביב הנושא יותר פתוח, אנחנו רואים שניתן גם להגיש עזרה הרבה יותר מועילה לאותם אנשים שסובלים מהפרעות נפשיות כאלה ואחרות. לכן, אם נדמה לכם שגם אתם, או אדם קרוב שאתם אוהבים, סובלים מהפרעות כאלה, כדאי יהיה לעשות משהו בנידון. הפתרון הכי גרוע הוא להתעלם, להזניח או לחכות שהמצב ישתנה לבד, כי כמעט אף פעם זה לא בדיוק מה שקורה ולכן חשוב להגיש עזרה למי שזקוק לכך.

 

למה זה קורה?

ראשית, חשוב להבין שאין על כך תשובה אחת נכונה וזה גם משתנה בין הפרעות נפשיות מסוגים שונים. שנית, אנחנו רואים שיש לא מעט גורמים שיכולים להוביל להפרעות נפשיות, כמו למשל:

  • הגורם הגנטי – יש הפרעות שכן עוברות בתורשה.
  • הגורם האנושי – האנשים שאיתם אנחנו חיים ואופן ההתנהגות וההתנהלות שלהם.
  • הגורם הסיבתי – מה קרה לנו בחיים ואיזה אינטרקציות יש לנו עם אנשים סביבנו.
  • הגורם הטראומטי – לא אחת טראומות כאלה ואחרות עלולות להוביל גם הן להפרעות נפשיות.

חשוב לאבחן את הדברים לא רק במובן של להבין מדוע זה קרה לכל מטופל, אלא גם להבין מאיזו הפרעה נפשית בדיוק הוא סובל. יש הבדל בין הטיפול שנציע לאדם שסובל מדיכאון ובין הטיפול שנציע לאדם שסובל מחרדה למשל.

 

איך לבחור מרכז טיפולי טוב?

כתוצאה מכך שהיום נהוג לדבר בצורה יותרה פתוחה וברורה על הפרעות נפשיות, אנחנו גם רואים שיש לא מעט מרכזים לבריאות הנפש. יש כמובן הבדל בין המרכזים השונים ובין העזרה שניתן יהיה להגיש בהם לכל אדם שמתקשה, כך שחשוב מאוד לבדוק לאן אתם פונים. לפעמים שיחות קצרות עם פסיכולוג יכולות לעזור לאותו אדם לפתח שיטות משלו להתמודד עם ההפרעה שממנה הוא סובל, אך לעיתים המצב הרבה יותר חמור. במקרים חמורים יותר, הכתובת דווקא תהיה פסיכיאטר מקצועי, שכן אדם כזה יוכל לאבחן את המצב של החולה וגם להציע לו תרופות פסיכיאטריות שונות. מה שבטוח זה שאם אתם רוצים ללוות בצורה היעילה והטובה ביותר אדם שסובל מהפרעה נפשית כזו או אחרת, אתם צריכים להיות בקיאים בתחום הזה. לחצו כדי לקרוא עוד על הפרעות נפשיות וכך תוכלו להגדיל את הידיעות שלכם וגם להחליט באיזו דרך תרצו לסייע לאדם היקר לכם.

הפרעה נפשית

באותו נושא