חיפוש

חוות דעת רפואית לבית משפט: מתי נצטרך כזאת?

חוות דעת רפואית שמוגשת לבית משפט יכולה לשמש לביסוס הטענות המרכזיות של התביעה או ההגנה, במגוון רחב של תחומים.

במאמר הבא נסביר מה עושים עם חוות דעת כזו בכל תחום ומדוע היא חשובה

היכרות עם המאפיינים השונים של חוות דעת רפואית חייבת להיות חלק בלתי נפרד מהאופן שבו נערכים למשפט הוגן. למעשה, חוות דעת רפואית היא חלק בלתי נפרד מהאופן שבו התביעה או ההגנה יכולים לבסס את הטענות המרכזיות שלהם. היות וגם לשופט אין את הידע הרפואי הנדרש כדי להכריע בסוגיות מסוימות – חוות דעת רפואית היא המסמך הכי משכנע שאותו ניתן להגיש.

 

מה מאפיין חוות דעת רפואית משפטית?

מאוד חשוב להגיע למצב שבו כל סוג של חוות דעת רפואית משפטית מנומקת היטב. בשביל לשכנע את השופט עם חוות דעת רפואית מסוימת, צריך לבסס אותה עם כמה שיותר טיעונים. לאחר מכן, יש להסביר כל טיעון עם דוגמאות, נימוקים והשוואות. אמנם חוות הדעת נכתבת על ידי רופא ולא על ידי עורך דין, אבל זה בדיוק מה שגם מעניק לה את כושר השכנוע.

 

מתי נגיש חוות דעת רפואית לבית משפט?

יש תחומים שונים שבהם ניתן לראות בצורה ברורה יותר את החשיבות של חוות דעת רפואית. ראשית, נצטרך חוות דעת כזו אם נרצה להוכיח רשלנות רפואית. בשביל להוכיח רשלנות רפואית, לא מספיק להראות פגיעה אלא צריך להוכיח את הקשר בין המעשה של הגורם הרשלן לכאורה לבין הנזק שנגרם לניזוק. כאן נכנסת לתמונה חוות דעת רפואית, שמתארת את הנורמה המקובלת בתחום וכך עוזרת לשופט להכריע האם הייתה חריגה ממנה.

לשם השוואה, חוות דעת רפואית לבית משפט מוגדת גם בדיני נזיקין וגם בתחום מדעי פורנזי ורפואה משפטית. כאן, הדגש הוא על כך שהרופא בקיא בתחום ההתמחות שלו ושאין לו אינטרס לשקר. לכן, גם הרופא וגם התביעה או ההגנה נעזרים בחוות דעת כזו.

 

חוות דעת לצורך קבלת פיצויים

סיבה אחרת ולא פחות חשובה שבגללה צריך להפעיל את הכלי המשפטי של חוות דעת רפואית היא כדי לקבל פיצויים. זה למשל מה שקורה כאשר מתאמים חוות דעת בתחום הכלכלה והאקטואריה, או אם רוצים להוכיח אובדן כושר עבודה באמצעות חוות דעת בתחום הרפואה התעסוקתית.

בנוסף, אפשר להשתמש בכלי הזה מול מוסדות המדינה – כמו בקבלת חוות דעת רפואית הערכת נכות לביטוח לאומי וכמובן בחוות דעת למשרד הביטחון עבור חיילים בסדיר, חיילים משוחררים או חיילי מילואים.

מנגד, חוות דעת רפואית אחרת יכולה לשמש מול גופים פרטיים, כמו למשל כאשר צריך להגיש חוות דעת תביעות ביטוח וחיתום מול חברות ביטוח וקרנות הפנסיה. בסופו של דבר, חוות דעת רפואית היא כלי חשוב ולכן כדאי להשתמש בו.

 

פטיש וספרים

באותו נושא