חיפוש

למי מתאים תיקון 190

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה בישראל, מאפשר למי שיש ברשותם חסכונות, פיקדונות בבנק או כספים המונחים בחשבון העובר ושב ואינם זזים משם, להפקיד אותם בקופות הגמל המיועדות להשקעה ולהפיק מהם רווחים שיאפשרו להם להגדיל את ההכנסה החודשית שלהם מהפנסיה. כיצד בכלל נולד תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, ובאיזה מצב הוא נועד לטפל? אילו יתרונות מגלם התיקון הזה, למי שמשתמשים בו באופן הנכון ביותר? להלן התשובות.

 

כיצד בא לעולם תיקון 190

עד לתחילת שנות האלפיים, היו קופות הגמל אחד האפיקים האטרקטיביים ביותר להשקעה. תשואות נאות וריביות כבוהות הפכו אתן, למרות הטווח הארוך של החיסכון, להשקעה מקובלת שעשו הורים עבור הילדים שלהם או עבור העתיד שלהם עצמם. עם זאת, לפני יותר מעשר שנים הוחלט להפוך את קופות הגמל לאפיק פנסיוני, ולא לאפשר משיכת כספים לפני גיל הפרישה. ההחלטה התקבלה בעקבות העובדה שקברניטי הכלכלה באותה העת, נוכחו לדעת שבמדינת ישראל יש מספר גדל והולך של עובדים שאינם חוסכים בקרנות הפנסיה, ואין להם שום תוכנית פנסיונית. קופות הגמל נועדו לשמש תחליף, ולו זעום ביותר, לקרנות הפנסיה. אבל התוצאה של ההחלטה כאמור היתה שבבת אחת פחתו ההפקדות בקופות הללו ומנגד התרבו המשיכות מהן, על ידי חוסכים שעדיין יכלו לעשות זאת.

תיקון 190 נועד לתת ערך מוסף לחסכונות בקופות הגמל, ויצר מושג חדש – קופת גמל להשקעה. התיקון הזה מאפשר לכל מי שיש לו כספים המופקדים באפיקים בלתי רווחיים בעליל, להשקיע אותם בקופת הגמל וליהנות מהרווחים הנאים שהיא מפיקה. באשר למשיכת הכספים – החוק מקל בעניין ומתיר למפקידים גם למשוך את כספם, תוך תשלום מס הכנסה מופחת על הרווחים. אם המשכה מתבצעת בצורה של תשלום קצבה, לא ייגבה כלל מס הכנסה על הרווחים.

כותבים מכתב וכסף בצד

למי נועד תיקון 190 ומה היתרונות שלו

תיקון 190 נועד ן לאנשים שאין ברשותם קרנות פנסיה, אבל יש להם פיקדונות או חסכונות המופקדים באפיקי בלתי רווחיים. הפקדה לקופת גמל להשקעה עשויה להפוך את הפיקדונות הללו לחיסכון פנסיוני שהערך המוסף שלו הוא תשואה נאה, לצד הספקת סוג מסוים של ביטחון סוציאלי למפקידים. בנוסף, גם מפקידים שיש להם חיסכון פנסיוני יכולים ליהנות באמצעות תיקון 190 מיצירת אפיק חדש לחיסכון, שיעניק להם תוספת מכובדת להכנסה החודשית לאורך שנים.

זה המקום לציין שלמרות שהכספים מופקדים בקופות גמל, הם שייכים למפקידים, ומאליו מובן שגם ליורשים שלהם. אם מי שהפקיד כספים על פי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה הולך לעולמו, הכספים שהפקיד עוברים בירושה ליורשים החוקיים שלו. הם יכולים להמשיך ליהנות מקצבה, או למשוך את הכספים. זאת, בתנאים שנקבעו מראש ובהתאם לגילם של היורשים. תיקון 190 הוא אחד השינויים קטנים, שההשפעה שלהם על תום הפנסיה רק הולכת וגדלה..

באותו נושא