חיפוש

מהי ההגדרה של ניצול יחסי מרות, ואיך מתמודדים עם מקרי מסוג זה?

יחסים שנובעים מכוח, השפעה או יכולת של אדם אחד להשפיע על אדם אחר עלולים להיות מוגדרים על פי החוק בתור יחסי מרות. אם יחסים אלו מנוצלים להשגת טובות הנאה מיניות או אחרות, יכול להיות שיש מקום להגשת תביעה משפטית

יחסי מרות הם עניין מורכב שיש לו השלכות רבות על החיים של הגורמים המעורבים. מבחינה חוקית, מדובר על מצב שבו שני בני אדם נתונים במערכת יחסים מסוימת שבה לאדם אחד יש כוח על אדם אחר. בדרך כלל החוק של אדם אחד על אדם אחר נובע מהתפקיד או המקצוע, אבל הוא יכול גם להיות תוצאה של מעמד.

במילים אחרות, מה שהחוק עושה זה לבדוק את התוצאה של יחסי הכוחות בין שני אנשים: אם יחסי הכוחות הללו גורמים למשל לאדם אחד לעשות נגד רצונו דברים שאדם במעמד גבוה יותר מבקש ממנו, אלו יחסי מרות. בהמשך, צריך לבדוק באיזה אופן יחסי מרות אלו באים לידי ביטוי ובעיקר האם הם נוצלו להשגת טובות הנאה מיניות או אחרת.

 

כך תדעו האם מדובר על יחסי מרות

הגדרה יבשה של יחסי מרות לא תמיד מספיקה עבור גברים או נשים שחוששים שהם נוצלו בגללם. יתרה על כך, יש להביא בחשבון תחושה של מבוכה או בושה שגורמת להימנעות מפנייה אל עזרה מקצועית מצד עורך דין מיומן. עם זאת, הפתרון הוא דווקא כן לאסוף כמה שיותר מידע ואז גם להחליט כיצד לפעול.

איסוף מידע על ניצול יחסי מרות היא פעולה קריטית עבור התמודדות מוצלחת. אם רוצים להתמודד נכון עם ניצול יחסי מרות מבחינת הגשת תביעה, פתיחת תיק והשגת עזרה משפטית, צריך לאסוף מידע מוקדם. באמצעות מידע כזה, ניתן לדעת למשל האם בכלל מדובר על ניצול של יחסי מרות, מה קובעים פסקי דין קודמים במקרים זהים וכמובן גם מתי זה נחשב להטרדה מינית. למידע נוסף, בדקו כאן: ניצול יחסי מרות – הגדרה באתר של עו"ד ויינרייך.

 

מה ההבדל בין סוגים שונים של יחסי מרות?

ההגדרה של יחסי מרות היא עניין מורכב גם משום שיש סוגים שונים של מקרים משפטיים כאלה. כך לדוגמא קיימים יחסי מרות בעבודה בין המנהל לבין הכפופים לו, בעוד במקרים אחרים לגמרי קיימים יחסי מרות בין מורה לבין תלמידים. בכל אחד מהמקרים האלה, צריך להבין שמערכת היחסים בין הצדדים לא אמורה בשום פנים ואופן להגיע עד למצב של ניצול.

לסיכום, יחסי מרות נובעים באופן טבעי מהבדלים במעמד, בתפקיד או במקצוע של אנשים שונים. עם זאת, יחסי מרות גם עלולים להיות מנוצלים לרעה. אם זה אכן קורה, צריך להתמודד עם המקרה ברמה המשפטית ולהפעיל את הכלים החוקיים הקיימים כדי לדרוש פיצוי כספי ואפילו עונש חמור.

 

משקל

באותו נושא