חיפוש

זכויות ילדים על רצף האוטיזם – מהן זכויותיהם של ילדים אוטיסטים?

אוטיזם מוגדר כלקות תקשורת ולכן יכולה לפגוע בתפקוד היום יומי התקין של ילד הנמצא על הרצף. על מנת לסייע לילדים הנמצאים על רצף האוטיזם ולהקל על הוריהם בגידולם, ניתן סל רחב של זכויות וסיוע עבור הילד ועבור הוריו. ריכזנו עבורכם את כל מה שאתם צריכים לדעת.

 

קצבת נכות

ילד אשר נמצא על הרצף האוטיסטי יחווה פגיעה בתפקוד היום יומי התקין ולכן יהיה זכאי לקבלת אחוזי נכות. קביעת אחוזי הנכות תהיה לפי רמת התפקוד של הילד ולפי האבחנה שתינתן לו על ידי הגורמים המוסמכים לכך. אבחון אוטיזם יעשה מתוך מספר מפגשים עם הילדים תוך היכרות עם התנהגותו, והאבחנה תינתן על ידי רופא מוסמך בשילוב עם המלצה של גורם פסיכולוגי.

לאחר שהשניים יסכימו על האבחנה, יהיה זכאי הילד לקבל אחוזי נכות ובהתאם יקבל קצבת הנכות. על מנת לקבל את קצבת הנכות יש לפנות לביטוח לאומי עם כתב בקשה, אישור אבחנה, המלצות מגורמים מוסמכים ומסמכים נדרשים נוספים. למידע נוסף על קצבת נכות וכן על זכויות נוספות עבור ילדים על הרצף האוטיסטי, מומלץ לבדוק על זכויות הורים לילד אוטיסט. מומלץ להיעזר בגורם משפטי.

 

סיוע כספי וסבסוד

מעבר לקצבת הנכות המגיע לילד על הרצף האוטיסטי, הוא והוריו יהיו זכאים להנחות שונות:

  1. הנחה בשכר דירה וסיוע בקבלת הלוואה לרכישת דירה.
  2. הנחה בתשלומי חשמל.
  3. הנחה בתשלומי ארנונה.
  4. פטור מתשלום אגרת רכב.
  5. הנחה בתשלומי חשבונות מים.
  6. נקודות זיכוי במס הכנסה.
  7. סיוע בהוצאות רפואיות – הנחה בתשלומי תרופות ואף קבלת תרופות חינם, הנחה עבור תשלומים לרפואה יועצת, הנחה עבור טיפולים נדרשים, ביקור במכונים רפואיים וטיפולים פרא-רפואיים ועוד.

 

חינוך מיוחד

על מנת לסייע לילד בעל אוטיזם ללמוד ולרכוש השכלה, ניתנים שירותי סיוע וליווי גם בתחום החינוך וזאת היות ורבים מהילדים על הרצף האוטיסטי מתקשים להשתלב בצורה עצמאית במסגרות לימודים רגילות. במידה והילד אינו משתלב כלל במערכות החינוך הרגילות, יוכל ללמוד במסגרת החינוך המיוחד שם מותאמים התנאים עבור ילדים על הרצף האוטיסטי.

כמו כן, ניתן לשלב ילד על הרצף במסגרות חינוך רגילות עם סייעת צמודה או בכיתת תקשורת, ובכך לתת את התנאים הנדרשים עבור הילד. במידה וישנו קושי להוציא את הילד מהבית, ניתן אף לקבל מסגרת לימודים עצמאית עם מורים פרטיים.

 

ליווי של גורם רווחה

זכות נוספת נחוצה עבור ילדים על הרצף האוטיסטי הוא סיוע וליווי מצד גורמי רווחה. עובדת סוציאלית תגיע לסייע למשפחה ולילד על הרצף ותסביר על התאגרים בפניהם הם יעמדו וכיצד לתת מענה מיטבי עבור הילד. העובדת הסוציאלית תסייע בתביעת הזכויות המגיעות לילד ולהוריו, תלווה בתהליך גידול הילד ותכווין לגבי הצרכים הנדרשים עבורו.

זכויות הילדים

באותו נושא