חיפוש

מי הם היורשים החוקיים במידה ואין צוואה?

פטירתו של אדם אהוב היא תקופה קשה, וההתמודדות עם עניינים משפטיים עלולה להוסיף לחץ ובלבול נוספים. במקרים רבים אנשים שנפטרים במפתיע לא משאירים צוואה ולכן לקושי המובן והטבעי מתווסף עוד קושי נוסף והוא ההבנה מי הם היורשים החוקיים.

בישראל חל חוק הירושה, המתווה את סדר הירושה ומגדיר מי זכאי לרשת בהיעדר צוואה. מאמר זה נועד לשפוך אור על נושא היורשים החוקיים כאשר אין צוואה, לספק סקירה כללית של חוקי הירושה וסדר העדיפויות של זכויות הירושה. הבנת חוקים אלו יכולה לסייע להבטיח חלוקה הוגנת של נכסים ולצמצם מחלוקות בין יורשים פוטנציאליים.

 

חוק הירושה והיורשים החוקיים

סעיף זה יספק סקירה של חוק הירושה בישראל והרלוונטיות שלו לקביעת יורשים חוקיים בהעדר צוואה. חוק הירושה קובע את הכללים והתקנות להליך הירושה ומזהה את האנשים הזכאים לרשת את הנפטר.

 

היא קובעת את עקרונות הירושה בצוואה, החלים כאשר אין צוואה תקפה. הבנת הוראות חוק זה חיונית לקביעת היורשים החוקיים וזכויותיהם. לשם כך, כדאי להיוועץ עם עורך דין צוואות וירושות שמבין את רזי החוק וידע להנחות אתכם בצואה הטובה ביותר בתהליך.

עורך דין צוואות וירושות

עדיפות בירושה למשפחה גרעינית

על פי החוק הישראלי, ניתנת עדיפות לבן הזוג וילדיו של המנוח כיורשים חוקיים. אם המנוח הותיר אחריו בן זוג וילדים, העיזבון מתחלק ביניהם לפי כללים ספציפיים. בן הזוג זכאי לקבל חלק מהעיזבון, המכונה חלק סטטוטורי, כאשר יתר הנכסים מחולקים באופן שווה בין הילדים.

במקרים בהם היו למנוח מספר בני זוג, חלוקת הנכסים יכולה להפוך למורכבת יותר ולכן גם כאן ההמלצה היא לפנות לעורך דין שיש לו ניסיון בדיוק בתחומים אלו.

 

זכויות ירושה של הורים, אחים וקרובי משפחה אחרים

אם למנוח לא היו בן זוג או ילדים, היורשים החוקיים נקבעים לפי מידת הקשר המשפחתי. להורי המנוח יש את הזכות לתביעת העיזבון. אם אחד ההורים או שניהם נפטרו, האחים של המנוח מקבלים זכות בירושה.

בהיעדר הורים ואחים, קרובי משפחה רחוקים יותר כגון סבים וסבתות, דודות, דודים ובני דודים עשויים לקבל זכות ברכוש של המנוח. סדר הירושה הספציפי בקרב קרובים אלו מפורט בחוק הירושה וכדאי לעלעל בו.

עורך דין צוואות וירושות

ירושה של בעלי רכוש בהיעדר קרובים

במקרים בהם אין קרובי משפחה שנותרו בחיים, מדינת ישראל לוקחת על עצמה את הבעלות על עזבונו של המנוח. מצב זה נוצר כאשר המנוח היה לא נשוי, ללא ילדים, הורים, אחים או קרובי משפחה מתאימים אחרים.

כאשר המדינה הופכת ליורשת החוקית, הנכסים מועברים לנאמן הציבור הישראלי, המנהל את העיזבון בהתאם לחוק. האחריות העיקרית של נאמן הציבור היא לאתר את כל היורשים הפוטנציאליים ולחלק את הנכסים בהתאם.

 

לסיכום

הבנת הכללים של ירושת צוואה היא חיונית כדי להבטיח חלוקה חלקה של נכסים כאשר אין צוואה תקפה במקום. בישראל, היורשים החוקיים נקבעים בעיקר על פי מערכת היחסים של המנוח עם בן זוגו, ילדיו, הוריהם ואחיו. בהיעדר קרובים, המדינה לוקחת על עצמה את הבעלות על העיזבון.

עורך דין צוואות וירושות

באותו נושא