חיפוש

פיטורים שלא כדין אחרי חל"ת – מה ניתן לעשות?

הליך הפיטורים, בין אם בוצע במהלך יציאת העובד לחופשה ללא תשלום ובין אם בוצע לאחריה, הוא הליך מחייב וחוקי. אולם, במידה והמעסיק לא יפעל על פי השלבים הקבועים בחוק, יוכל העובד לתבוע ובהתאם לקבל סעדים שונים. במאמר זה נבין מהו החל"ת מהו שלבי הליך הפיטורים ואלו סעדים ניתן לקבל.

 

מהו חל"ת?

חל"ת משמעותו חופשה ללא תשלום כאשר הכוונה לאחד משני מצבים: האחד, חופשה רגילה ללא קבלת תשלום. השני, חופשה כפויה ללא קבלת תשלום.

 

חזרה מהחל"ת

בפני המעסיק אשר מעוניין לסיים את תקופת החל"ת עומדות אחת מהשתיים: להחזיר את העובד לעבודה לתפקיד הקודם או לתפקיד דומה. או, לפטר את העובד באופן סופי על כל הזכויות המגיעות לו.

 

הליך פיטורים תקין

על מנת שהליך הפיטורים יתבצע באופן חוקי על המעסיק לבצע את השלבים הבאים:

 

שימוע

על המעסיק לקיים שיחת שימוע עם העובד בה עליו להסביר לו את הסיבה לפיטוריו ולתת לו הזדמנות להגן על עצמו. על המעסיק להקשיב לטענות ואסור לו לקבל החלטה בעניין העובד לפי השימוע.

 

תקופת הודעה מוקדמת

בכל תהליך פיטורים, על המעסיק לתת הודעה מוקדמת לפיטורים לעובד. תקופת ההודעה תחושב כך שתכלול יום בתמורה לכל חודש בו עבד העובד אצל אותו המעסיק. במהלך תקופה זו, על המעסיק לשלם לעובד שכר מלא כאשר הפיטורים יכנסו לתוקף רק בסיום התקופה.

 

תשלום פיצויי פיטורים

לאחר כניסת הפיטורים לתוקף, על המעסיק להעביר אל העובד את פיצויי הפיטורים אשר מגיעים לו. חשוב לדעת גם בהקשר זה כי לא כל התקופה בה יצא העובד לחל"ת תחושב לו לצורך קביעת וותק הפיצויים.

 

ישנם חריגים לתקופת החל"ת

זכות המעסיק בפיטורי העובד בתקופת החל"ת מוגבלת במקרים של עובדים המוגנים על פי חוק. למשל, לעובדות לאחר חופשת הלידה עומדת הזכות לקחת חל"ת לתקופה שלאחריה. כאשר במהלך תקופה זו אין לפטרן. בנוסף, ישנו איסור לפטר מסיבות אחרות כמו למשל במקרה של עובדת בהריון.

 

אז מה אפשר לעשות במידה ומתבצעים פיטורים שלא על פי חוק?

במידה והליך הפיטורים לא התבצע בצורה חוקית, כמו גם אם  מדובר בפיטורים שלא כדין לאחר חל"ת. עומדת לעובד האפשרות להתייעץ עם עורך דין על מנת להחליט מהו האפיק בו הוא מעוניין לבחור. במידה ויבחר העובד להגיש תביעה, זו יכולה להצמיח לו מספר סעדים, כל זאת כמובן בהתאם לפגיעה שנגרמה לו ולנסיבות בו פוטר. לרוב, תביעות הנוגעות להליך פיטורים לא תקין, מקובל לבקש אחד מן השניים: חזרה לעבודה ופיצויים.

לסיכום, במידה והוצאתם לחל"ת ויש לכם סיבה לחשוב כי הפיטורים לא בוצעו כחוק, מומלץ לפנות אל עורך דין מומחה לדיני עבודה על מנת שזה ייעץ לכם בנושא.

 

מהו חלת

באותו נושא