חיפוש

פמוטים קטנים מכסף

פמוטים הם מתשמישי הקדושה השימושיים בארון היודאיקה היהודי, ולמרות היצע גדול ושלל אפשרויות אותן ניתן לרכוש בשוק, נראה כי פעם אחרי פעם, יהודים רבים בוחרים ללכת על הבחירה הקלאסית ורוכשים להם ולבני משפחתם פמוטים העשויים כסף. הכתבה הבאה תבהיר לכם את כל שיש לדעת על פמוטים עשויים מכסף בכלל ותתמקד במאפיינים המיוחדים של פמוטים קטנים.

 

החשיבות של פמוטים עשויים כסף

נרות מגיעים במגוון רחב של צורות, צבעים ואף ריחות, אך כאשר זה נוגע להדלקה של נרות כחלק מהטקסים והמצוות שעלינו לקיים כחלק מהמסורת היהודית, אין כל ספק כי הפריט אשר עושה את ההבדל המשמעותי ביותר מבחינת החוויה והתחושה המתקבלת בעת הדלקת הנרות הם הפמוטים.

 

פמוטים עשויים כסף – מה חשוב לדעת

חשוב לדעת כי פריטי העשוי כסף טהור, אינו מכיל כסף בלבד וכי למעשה כמעט ואין פריטים בעולם אשר עשויים רק מכסף, ללא כל סוג של תוספות וחומרים. הסיבה לכך אינה מחירו היקר של הכסף אלא סיבה אחרת, פרקטית לחלוטין.כסף היא מתכת רכה ועל מנת לייצר פריטים מכסף שישמרו על צורתם ויהיו ברי שימוש, יש צורך לערבב את הכסף עם חומר נוסף וליצור סגסוגת, כלומר תערובת של מספר יסודות.

כאשר מכינים סגסוגת כסף מוסיפים לכסף חומרים אשר יסיעו לשמור על הקושי והצורה של הפריט. חומרים אלו כוללים חומרים כדוגמת: פלטינה, אבץ, נחושת ועוד.אם כן, הביטוי כסף טהור, אינו מתייחס למעשה לכסף טהור אלא לסגסוגת הכסף המכילה את האחוז המקסימלי של כסף.

סגסוגת זאת מכונה כסף סטרלינג. מקורה של סגסוגת כסף סטרלינג בימי הביניים, באזור הצפוני של גרמניה של ימינו. כסף סטרלינג הוא למעשה הכסף המשובח והאיכותי ביותר שניתן לרכוש בשוק כיום.סגסוגת כסף סטרלינג מכונה גם סגסוגת כסף 925 .

לא משנה באיזה מושג תשתמשו, אלו העובדים בתחום הכסף והתכשיטנות, יבינו את כוונתכם המדויקת. המושג כסף 925 ממחיש את אחוז הכסף הקיים בסגסוגת לצד החומרים האחרים, סגסוגת כסף 925 מכילה 92.5% כסף טהור וזאת היא הסגסוגת הטהורה ביותר.

מומחים אשר עוסקים בתחום התכשיטים וכלי היודאיקה ידעו לזהות פריט העשוי מכסף 925 או כסף טהור במגוון דרכים. אך אם אתם לא מכירים מומחים שכאלה, אין כל צורך לסרוק את האינטרנט ולהתעמק בספרי כימיה והנדסת חומרים, שכן מכון התקנים הישראלי הנפיק חותמת רשמית אשר תעזור לכם לזהות  אם אכן מדובר בסגסוגת סטרלינג.

יצרנים אשר עומדים בדרישות ובתקינה של מכון התקנים הישראלי, יכולים  להטביע בתחתית פריט הכסף שייצרו "רימון כסף". מדובר בסמל המציג שלושה רימונים בתוך עלה, אשר דומה לצורת העלה בחפיסת קלפים. סמוך לרימונים טבועות הספרות 925. אם אתם מזהים את הסמל הזה על פריט יודאיקה, לרבות פמוטים, אתם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שמדובר בפריט עשוי כסף מאיכות מעולה.

 

היתרונות הגדולים שטומנים בחובם פמוטים קטנים

 

פמוט קטן, רושם גדול

אנחנו בארץ מאוד מושפעים מהתרבות האמריקאית אשר חיה על פי אידיאלים מאוד ברורים, בארצות הברית של אמריקה ( להבדיל מקנדה, מקסיקו או כל מדינה דרום אמריקאית אחרת) רוצים את הכול וכמה שיותר ממנו. כלומר את מכלול השאיפות האמריקאיות ניתן לסכם ביותר, גדול יותר, חזק יותר, יפה יותר.

כאשר התרבות שלנו מתבססת על הלך רוח שאפתני וטובעני שכזה, כל בחירה בפחות נתפסת כבחירה מכורח אילוצים ומגבלות חיצוניות שלא השכלנו להתגבר עליהם. כלומר אם נבחר למשל לרכוש מכונית קטנה, הדבר נובע מהיכולות הכספיות המוגבלות שלנו, חוסר האמצעים שלנו שלא מאפשרים לנו לרכוש מקום חנייה אם אנו גרים בעיר צפופה וכדומה. כלומר מדובר בהתפשרות ולא בבחירה שמבוססת על רצון כנה ואמיתי.

הלך רוח שכזה לרוב לא יוביל אותנו לבחור בפמוטים קטנים מתוך כוונת תחילה. ואכן יש סיכוי שאת הפמוטים הקטנים יותר נבחר בשל מגבלות של מקום, שלא יאפשרו לנו להדליק נרות על פמוטים גדולים יותר בצורה בטיחותית ונאותה, או בשל מגבלות תקציביות, שכן לא פעם פמוטים קטנים מכסף יהיו זולים יותר שכן פחות חומר יידרש לשם ייצורם.

עם זאת, חשוב לזכור שלפעמים לפמוטים בעלי ממדים קטנים יותר יש יתרונות אשר עומדים בפני עצמם ואשר ימשכו אנשים לבחור דווקא בפמוטים שכאלה מתוך בחירה מלאה ולא מתוך אילוצים ומגבלות כאלה ואחרות.

מה הרקע לגישה זאת, אשר היא שונה בתכלית מהגישה עליה גדלנו ועליה הורגלנו בשנים של חשיפה למוסכמות חברתיות בפרסומות, סרטים והתנהגות של בני משפחה וחברים? את המקור של הגישה הזאת ניתן לזהות בגרמניה של אמצע המאה ה-20, אז המעצב התעשייתי והארכיטקט הגרמני אמריקאי לודוויג מיס ון דר רוהה,טבע את הביטוי " פחות הוא יותר", אשר ממחיש בצורה תמציתית את הגישה של הזרם המינימליסטי בעיצוב.

על פי המינימליזם, פחות פרטים, פחות צבע, פחות  מורכבויות ואפילו פחות חומר, לא יגרעו מהיצירה הסופית אלא להפך, הם יוסיפו לה ויחזקו אותה. קיימת אמרה ידועה בעברית שממחישה את הרעיון בצורה מדויקת ויפה: "כל המוסיף גורע". משכך פריטים בעלי עיצוב מודרני יתאפיינו בעיצוב מדויק ומאופק, בו אין כל צורך בחומר ופרטים מעבר למינימום הנדרש.

בהקשר זה, לעיתים פמוטים קטנים מכסף יצרו מראה עז, מרגש ומרשים בהרבה מפמוטים כסף ענקיים מעוטרים במגוון רחב של דוגמאות סלסולים ועיטורים למיניהם, אשר יכולים להסיח את הדעת מהעיקר, אורו המהבהב והמרצד של הנר.

אין הדבר אומר שהתפקיד או הנוכחות של הפמוטים הקטנים היא לא מורגשת או אף שולית יותר בהשוואה לנוכחות של הפמוטים הגדולים, אלא כי לפעמים איפוק ודיוק יוצרים רושם חזק בהרבה. לכן, לא משנה מה התקציב שלכם או החלל העומד לרשותכם, שקלו לרכוש פמוטים קטנים מכסף, שכן יופיים לא נופל מאלו של אחיהם הגדולים.

 

אפשרויות אחסון ושינוע בלתי נגמרות

יתרון נוסף שיש לפמוטי כסף קטנים ונובע ישירות מהגודל שלהם, הוא הקלות בה ניתן לאחסן אותם בקלות רבה כאשר הם לא בשימוש, כך שגם אם אין לכם עודף מקום בבית, תוכלו להיות בטוחים שיהיה לכם שפע של מקום לאחסן את הפמוטים שלכם, שכן לעיתים הצגה קבועה של הפמוטים של שבת עשויה לעורר תחושה של עומס ודחק.

באותו הקשר, אם אתם נוסעים לעשות שבת אצל משפחה או חברים, ואפילו במקרים בהם אתם נוסעים לעשות שבת בצימר מפנק או בית מלון מפואר, תוכלו לקחת את הרגלי השבת שלכם איתכם, ולהביא איתכם את הפמוטים להם אתם רגילים משימוש אחר שימוש בבית שלכם.

בכתבה זאת ראינו את החשיבות הרבה שיש לרכישה של פמוטים לשבת מחומרים איכותיים כדוגמת כסף טהור, וראינו שלעיתים גם פמוטים קטנים יכולים לעשות רושם גדול, והם לא בהכרח בחירה שנעשית מתוך התפשרות ושיקולים אחרים. קרוב לוודאי שעלה בכם הרצון לרכוש לכם פמוטי כסף קטנים, על מנת להתרשם ממבחר איכותי במיוחד של פמוטים קטנים מכסף טהור גלשו לחנות הרשת של החנות הוותיקה חדד כסף טהור.

פמוטים קטנים מכסף

 

באותו נושא