חיפוש

קצת על הסוגים של זרם חשמלי

חשמל הוא תחום קריטי ביותר לאדם, וכמעט כל דבר כיום מבוסס עליו ותלוי בו. למרות זאת, רובנו לא מבינים את התהליכים שעומדים מאחוריו ואין לנו מושג איזה סוגי זרם חשמלי קיימים. מדובר בנושא שחשוב להיות מעורים בו מאחר ובמידה ותהיה לנו תקלה בחשמל או שנצטרך להפגין ידע, חשוב שנבין ברמה הבסיסית, מה הוא חשמל, איך הוא פועל ומה הם סוגי הזרם החשמלי הקיימים. זרם חשמלי מופק למעשה מתנועת מטענים חשמליים וכל חומר בטבע, "מוליך" ומעביר זרם חשמלי בצורה אחרת, אם בכלל. לפניכם מידע חשוב ונוסף על הסוגים של זרם חשמלי.

 

מה הוא בדיוק זרם חשמלי?

זרם חשמלי הוא מדד לתנועה של מטענים חשמליים. יחידותיו של הזרם החשמלי הינן ביחידות של אמפר או קולון לשנייה. את מהירות הזרם החשמלי ורמתו אנו יכולים למדוד בעזרת מד זרם, אמפרמטר. לכל חומר בטבע יש יכולת שונה להוביל זרם חשמלי, וכך ניתן להבדיל בין חומרים בטבע ולאפיין אותם.

מתכות למשל, הן חומרים שמוליכים זרם חשמלי טוב מאד. חומרים כאלה ייקראו חומרים מוליכים. לעומת זאת חומרים שלא מוליכים או בקושי ומוליכים זרם חשמלי נקראים מבדדים, כמו זכוכית ופלסטיק למשל. לעוד מידע מומלץ ליצור קשר עם חשמלאי מנוסה – חשמלאי עכשיו.

 

איזה סוגי זרם חשמלי קיימים?

למעשה, קיימים שני סוגי זרם חשמלי, כאשר שבכל שיטה להעברת זרם חשמלי כמו סוללה או כמו גנרטורים מעבירים חשמל – יזרום סוג שונה של זרם. לפניכם שני הזרמים החשמליים הקיימים:

 

זרם ישר

סוג זרם שזורם תמיד בכיוון אחד בלבד. זהו זרם חשמלי שנוצר על ידי סוללה למשל, הוא זרם ישר שכן המטען בו זורם לצד אחד בלבד. בסלולה, המטען של האלקטרונים, נעים מהצד השלילי לצד החיובי בלבד. לכן מדובר בזרם ישר שכן כיוון הולכת הזרם החשמלי הוא חד כיווני בלבד וקבוע.

 

זרם חילופין

סוג זרם החילופין הוא סוג זרם שהופך את כיוונו באופן מחזורי, כלומר זורם לפעמים לכיוון אחד ולפעמים לכיוון השני וההפוך. הזרם החשמלי שעובר למשל בשקעים של חשמל הוא זרם חילופין שמשנה את צדו כל כמה זמן, ולעיתים אפילו מספר פעמים בשנייה.

 

כיצד אפשר ליצור זרם חשמלי?

זרם חשמלי יכול להיווצר רק על ידי מקור חשמל זמין שיגרום לזרם החשמלי. דרך אחת ליצור זרם חשמלי למשל היא על ידי סוללה חשמלית. בסוללה ישנם שני קטבים, מינוס ופלוס, וכאשר מוליכים בין שני הכתבים על ידי חוט מחומר מוליך – מטען של אלקטרונים נע מן הצד השלילי של המינוס, אל הצד החיובי של הפלוס, וכך זורם בחוט המוליך זרם חשמלי. דרך נוספת ליצור זרם חשמלי היא על ידי דינמו, כלומר גנרטור. מעניין לדעת שהחשמל שנוצר על ידי חברת החשמל ומגיע לביתנו הוא גם כחלק מהדינמו וגנרטורים גדולים שנמצאים בתחת הכוח בחברה החשמל.

 

חשמלאי בארון חשמל

באותו נושא