חיפוש

באיזה מקרים ירושה פטורה ממס?

הוצאות, הכנסות ופעולות רבות אשר אנו מבצעים וקשורות בכסף או בהטבות בעלי ערך כספי נוגעות גם לרשות המס. קיימים מסים על דברים רבים, כגון הכנסה, רכישה או מכירה של נכס או שירות מסוגים שונים. כשמדובר בירושה – תחום בו עוברים חפצים ונכסים רבים בעלי ערך כספי רב ואף סכומי כסף, שאלת המיסוי תלויה במצב. במאמר זה, נציג את המקרים בהם ירושה פטורה ממס, ומה חשוב לדעת בנושא.

 

ירושה פטורה וחייבת במס

החל משנות ה – 50 ועד שנת 1981 חל בישראל חוק לפיו קיים מס עיזבון, שמהותו תשלום מס על ירושה לפי אחוז מהעיזבון. החוק אמנם בוטל בשנת 1981 לאור הסיבה שאותו אדם ככל הנראה עבד ושילם מס הכנסה, רכישה וכד' במשך כל חייו ולכן אין צורך שגם במות האדם ייגבה מס, אך לא על כל ירושה קיים פטור. ריכזנו עבורכם את המקרים בהם חל פטור ממס על ירושה:

 

כסף מהעיזבון

לאור העובדה כי בישראל לא קיים מס עיזבון כיום, כסף אשר עובר בירושה לא מחויב במס. במקרים אחרים, כמו נכסים או חפצים, המס בו יחויב המוריש ייקבע לפי הפריט עצמו ויחויב במס, אך לרוב עם הקלה או התחשבות בתנאים מסוימים.

 

הקלה במס על נכס שעבר בירושה

מס שבח הוא מס אותו גובים על רווח שהניב נכס. למשל, אם אדם רכש דירה ב2 מיליון ₪ ומכר אותה לאחר זמן מה ב2.5 מיליון ₪ , מס השבח ייגבה על הפער שבין הסכומים (חצי מיליון ₪)  בגובה של 25%. כאשר דירה עוברת בירושה, המס מחושב על הרווח מהערך של הדירה בזמן בו המוריש קיבל אותה. חוק זה נובע מהעובדה כי דירות רבות נבנו שנים אחורה, והרווח עליהן מאז שווה לסכומים גדולים מאוד.

 

מס עיזבון בארצות אחרות

לעומת העובדה שבישראל אין מס עיזבון, המצב לא זהה בארצות רבות אחרות. בארצות כמו ארה"ב, בריטניה, יפן וצרפת קיים מס דומה, ועיזבונות בתנאים מסוימים מחויבים במס לפי תנאי המדינה.

עובדה זו משפיעה על אנשים אשר מקבלים ירושה מהארצות הנראות מעלה. אדם, אשר מקבל ירושה מנפטר מבריטניה בדמות נכסים (מניות או נדל"ן) חשוף למיסוי מצד השלטונות בבריטניה. במקרים בהם לאדם יש אזרחות כפולה (ישראלית ואחת נוספת במדינה בה קיים מס עיזבון) הוא כפוף באופן מלא להחלטת השלטונות של אותה המדינה בנושא המיסוי.

 

לסיכום

כדי למצות את המירב ולשלם את המס אותו אתם מחויבים לשלם ולא יותר, יש להבין באופן מעמיק בתחום המסים ולדעת את הזכויות השונות. מכיוון שרובנו לא בקיאים בתחום מלבד הידע הנדרש ליום – יום, רצוי להתייעץ עם מומחים, בפרט כשמדובר בעיזבונות וברכוש של היקרים לכם. לפרטים נוספים, עזרת מומחים וייעוץ, ניתן להיכנס לאתר www.hagana.co.il.

עטים ומטבעות

באותו נושא